Fum albastru, alb sau negru la diesel: ce indica fiecare

 11-05-2023

La motoarele diesel, fumul colorat poate fi un semn al unor probleme ce afectează performanța și durata de viață a mașinii. În acest articol veți descoperi care sunt cauzele și semnificațiile fumului albastru, alb și negru, precum și metodele de prevenire și remediere a acestor probleme. De asemenea, veți afla impactul pe care îl au emisiile de fum colorat asupra mediului și sănătății noastre. 

Fum albastru la motoarele diesel: cauze și semnificații

Fumul albastru la motoarele diesel indică o problemă cu arderea combustibilului, din cauza lubrifiantului pătruns în camera de ardere. Acest lucru poate fi cauzat de un anumit nivel de uzură la nivelul pistonului, sau daune ale inelelor și ale supapelor.

Alte cauze:

  • defectarea injectoarelor;
  • nivelul prea scăzut al presiunii combustibilului;
  • temperatura prea ridicată a motorului.

Potrivit unui studiu realizat de Organizația Mondială a Sănătății, emisiile de fum albastru din vehiculele diesel pot duce la o creștere a riscului de cancer pulmonar și de alte boli respiratorii. De asemenea, fumul albastru poate afecta performanța motorului și poate crește consumul de combustibil. [1]

Pentru a preveni apariția fumului albastru la diesel, este importantă întreținerea regulată a motorului și înlocuirea pieselor uzate sau deteriorate la timp. De asemenea, utilizarea exclusivă a unui combustibil de calitate și evitarea supraîncălzirii motorului sunt alte aspecte de care trebuie să țineți cont.

În cazul în care observați apariția fumului albastru la motorul diesel, vă așteptăm cu mașina la un centru din rețeaua Euromaster, pentru a identifica motivul de la baza acestei probleme. În general, o verificare a motorului și a sistemului de injecție ajută la identificarea cauzei.

Fum alb la motoarele diesel: cauze și semnificații

Cauzele apariției fumului alb la motoarele diesel pot fi multiple. Una dintre problemele principale este arderea incompletă a combustibilului, proces ce poate fi cauzat de:

  • injectoarele murdare sau defecte;
  • presiunea de injecție insuficientă;
  • nivelul scăzut al temperaturii combustibilului;
  • utilizarea unui combustibil de calitate inferioară.

De asemenea, prezența unei cantități de apă sau lichid de răcire în camera de ardere poate duce la apariția fumului alb. Acest lucru poate fi cauzat de o defectare la sistemul de răcire, cum ar fi o pompă de apă defectă sau un termostat blocat deschis. Funcționarea necorespunzătoare a sistemului de injectare poate fi o altă cauză a apariției acestui tip de fum.

Fumul alb la diesel indică incapacitatea motorului de a funcționa la parametri optimi. Acest lucru poate duce la scăderea performanțelor motorului, creșterea consumului de combustibil și posibile deteriorări ale componentelor interne ale motorului. Fumul alb poate fi, de asemenea, un semn al unei erori mai grave, cum ar fi  problemele la chiulasă sau la garnitura de chiulasă.

Pentru a ști cauza exactă a apariției fumului alb, este necesară verificarea sistemului de injecție, a etanșeității blocului motor și a conductelor de lichid de răcire. De asemenea, poate fi necesară și testarea calității combustibilului și a funcționării sistemului de evacuare a gazelor.

Tratarea în timp util a cauzelor fumului alb la motoarele diesel este esențială, pentru a preveni daunele mai grave asupra motorului. De exemplu, în cazul în care fumul alb este cauzat de o problemă la sistemul de răcire, iar această problemă nu este rezolvată în timp util, poate duce la supraîncălzirea motorului și la deteriorarea acestuia. 

Conform unui studiu realizat de EPA (Environmental Protection Agency), emisiile de fum alb pot avea un impact negativ asupra mediului și sănătății umane, deoarece aceste emisii pot conține substanțe toxice, cum ar fi dioxidul de carbon și oxidul de azot. În plus, emisiile de fum alb pot duce la scăderea eficienței combustibilului și la creșterea emisiilor de CO2. [2]

Fum negru la diesel: cauze și semnificații

Cauzele apariției fumului negru la motoarele diesel sunt adesea legate de: 

  • alimentarea excesivă;
  • arderea incompletă a combustibilului;
  • probleme la sistemul de injecție. 

De asemenea, fumul negru poate indica și faptul că filtrul de particule este înfundat. Potrivit unei analize realizate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS), emisiile de fum negru la motoarele diesel contribuie semnificativ la poluarea aerului cu particule fine și a fost asociat cu probleme respiratorii și cardiovasculare la persoanele expuse. [1]

Pentru a remedia problema fumului negru la motoarele diesel, este importantă efectuarea unei întrețineri periodice a acestora. De asemenea, trebuie verificate la anumite intervale de timp sistemul de injecție și turbocompresorul, pentru a fi înlocuite componentele defecte sau uzate. De asemenea, este esențial ca filtrul de aer să fie curățat periodic, iar combustibilul utilizat să fie de o calitate superioară. 

Cum se poate preveni apariția fumului colorat la motoarele diesel

Pentru a preveni apariția fumului colorat la motoarele diesel, este important să urmați câteva sfaturi de bază. În primul rând, este necesară întreținerea regulată a motorului, proces care include verificarea și înlocuirea la timp a filtrelor de aer, de combustibil, precum și schimbarea uleiului de motor. De asemenea, este indicată și efectuarea periodică a reviziilor tehnice. 

În al doilea rând, trebuie verificat modul în care funcționează sistemul de injecție, pentru a se asigura că acesta nu are probleme, dar și pentru a se curăța la intervalele de timp recomandate. Injectorii murdari sau defectuoși pot duce la arderea ineficientă a combustibilului, așadar, la producerea unui fum colorat.

În al treilea rând, monitorizarea consumului de ulei și lichide este esențială. Verifică periodic nivelul uleiului de motor și al altor lichide, pentru a identifica eventuale scurgeri sau un posibil consum excesiv. Un nivel scăzut de ulei poate provoca suprasolicitarea componentelor motorului și apariția fumului colorat.

În al patrulea rând, verificarea și înlocuirea componentelor uzate este importantă pentru prevenirea apariției fumului colorat la diesel. Componentele motorului, cum ar fi segmenții de piston și garniturile de etanșare, se pot uza în timp. Din această cauză uleiul sau combustibilul pot pătrunde în camera de ardere, provocând apariția fumului colorat. Înlocuirea acestor componente la intervalele recomandate poate preveni apariția acestor probleme.

Concluzii 

Fumul colorat la motoarele diesel se produce din cauze multiple. Lista de factori include întreținerea improprie a motorului, prezența componentelor uzate, erori identificate la nivelul sistemului de injecție sau nivelurile scăzute de ulei și alte lichide. Acest tip de fum, emis de motoarele diesel, poate cauza probleme serioase pentru sănătatea umană, dar și pentru mediul înconjurător.

Însă o astfel de avarie poate fi abordată la unul dintre centrele din rețeaua Euromaster. Intretinerea autoturismului este esențială pentru funcționarea sa în condiții optime, iar specialiștii noștri dețin experiența necesară și tehnologiile ideale pentru a rezolva această problemă. Așadar, dacă observați fum colorat la mașina diesel, vă recomandăm să faceți o programare pentru o analiză amănunțită.

 

REFERINȚE:

1. World Health Organization, World Health Organization, www.who.int/health-topics/air-pollution.

2. EPA, Environmental Protection Agency, www.epa.gov/regulations-emissions-vehicles-and-engines.