Mirosul de ulei ars și prezența fumului în motor sunt semnale pe care niciun șofer nu ar trebui să le ignore. De fapt, ideal este să te îndrepți imediat către cel mai apropiat service auto pentru ca un profesionist să poată detecta și soluționa cauza problemei.
Uleiul de motor se află în baia de ulei, de unde este preluat de o pompă care îi oferă presiunea necesară pentru a parcurge circuitul de lubrifiere. Mai întâi, uleiul de motor trece prin filtrul de ulei, care elimină impuritățile și protejează componentele motorului. Ulterior, uleiul ajunge la piesele esențiale, cum ar fi arborele cotit, bielele, pistoanele și axul cu came, unde reduce frecarea și previne supraîncălzirea. După ce parcurge întregul circuit, uleiul de motor se întoarce în baia de ulei pentru a repeta acest ciclu.
În timpul fazei de compresie, când supapele se închid și pistonul urcă, amestecul de aer și combustibil este comprimat și pregătit pentru combustie. În acest moment, o scânteie aprinde amestecul, iar arderea împinge pistonul în jos. O mică parte din pelicula de ulei formată pe pereții cilindrului este arsă în acest proces, ceea ce este normal pentru orice motor, dar în limite rezonabile. Dacă motorul consumă mult mai mult ulei decât de obicei, emițând fum albastru sau miros de ulei ars, acest lucru indică o posibilă defecțiune în circuitul de lubrifiere sau uzura unor componente.
Mirosul de ulei ars poate apărea în următoarele situații:
Dacă simți miros de ulei ars, cauza poate fi o scurgere de ulei care ajunge pe piese fierbinți, precum colectorul de evacuare sau catalizatorul. Acest lucru poate fi cauzat de o garnitură uzată a capacului de supape, care permite acumulări de ulei pe marginea interioară, ce poate picura pe colectorul de evacuare și produce miros de ars.
Motoarele mai vechi pot emite fum din cauza unei uzuri avansate a inelelor pistonului. În astfel de cazuri, pistoanele absorb ulei în cilindri, unde acesta este ars. Dacă supapa de ventilație a băii de ulei (sistemul PCV) nu funcționează corect, fumul nu este recirculat în admisie pentru a fi ars complet și poate ieși pe la capacul de umplere a uleiului de motor. Această problemă este obișnuită când tuburile sau valvele PCV sunt blocate sau uzate. Valvele PCV (Positive Crankcase Ventilation valve) sunt componente cheie ale sistemului PCV, responsabile de gestionarea fluxului de gaze din baia de ulei către admisia motorului. Ele au un rol esențial în menținerea presiunii corecte în baia de ulei și în prevenirea acumulării de gaze dăunătoare în motor.
O garnitură defectă a supapelor permite uleiului să pătrundă în camera de combustie, provocând fum albastru, în special la pornirea motorului. Mirosul de ulei ars poate fi cauzat, de asemenea, de o scurgere minoră care ajunge pe o parte fierbinte a motorului, sau, de un nivel prea scăzut de ulei de motor.
Când o cantitate mare de ulei ajunge în camera de combustie, încep să se formeze depuneri, atât pe bujii, cât și pe piston și supape, până în punctul în care senzorul de oxigen oferă citiri eronate, iar catalizatorul se înfundă.
Aceste depuneri de carbon vor provoca și o pierdere de compresie și vor distruge pelicula de ulei care ar trebui să adere la cilindri, astfel încât nu doar că vei experimenta o pierdere considerabilă de putere, dar vei supune motorul unui grad de uzură accelerat.
Pentru a preveni acumularea de ulei ars în motor, intretinerea preventiva a masinii este esențială. La Euromaster, tehnicienii pot verifica nivelul de ulei, efectua schimbul de ulei când este necesar și inspecta sistemul pentru a identifica eventuale scurgeri. Aceasta va contribui la prelungirea duratei de viață a motorului și la evitarea unor reparații costisitoare.
Contactează-ne acum!