Geometria roților este esențială pentru orice tip de autovehicul, pentru că asigură o deplasare sigură, atât în linie dreaptă, cât și în curbe, dar te ajută și să consumi mai puțin carburant.
Geometria roților sau geometria direcției reprezintă alinierea corectă a roților față de direcția de mers și a unei roți față de cealaltă, pentru o rulare controlată, confortabilă a mașinii și fără probleme.
Astfel, mașina ta va accelera și va frâna perfect în orice condiții de drum, având o manevrabilitate optimă. În plus, uzura neuniformă nedorită nu va mai fi o problemă, întrucât aceasta se formează doar în cazul în care geometria roților sau geometria direcției nu este reglată atunci când trebuie.
A nu se confunda geometria roților cu echilibrarea anvelopelor. Prima se referă la reglarea paralelismului celor patru roți, mai exact, la reglarea unghiurilor acestora, ca să fie perfect perpendiculare pe sol și paralele între ele.
Geometria roților este definită de 4 unghiuri: de cădere, de convergenţă și de fugă și unghiul de înclinaţie transversală a axei pivotului. Reglarea acestor 4 unghiuri trebuie realizată doar de către un specialist în domeniu, cu ajutorul unui banc de geometrie, astfel încât roțile să fie perpendiculare cu carosabilul şi paralele între ele.
Unghiul de cădere este înclinația roții pe verticală în raport cu solul. Unghiul de cădere este exprimat în grade și afectează foarte mult dinamica de manevrabilitate a mașinii. Această înclinare poate fi măsurată ca pozitivă sau negativă. În cazul înclinării pozitive, partea superioară a roții se va ridica înspre mașină, în timp ce partea superioară se va retrage din partea de sus a mașinii, în cazul înclinării negative.
Unghiul de cădere poate schimba drastic felul în care se conduce mașina. Din cauza drumurilor accidentate, a gropilor și a denivelărilor, roțile mașinii se pot dezechilibra astfel creând dificultate la virare și la stabilitatea per total a mașinii.
Unghiul de fugă se referă la înclinația înapoi sau înainte a suspensiei. Practic, unghiul de fugă măsoară înclinația dintre axa pivotului și perpendiculara pe sol atunci când vehiculul este privit din lateral.
La fel ca și unghiul de cădere, unghiul de fugă se măsoară în grade, fiind pozitiv când axa pivotului este înclinată în spate și negativ când axa pivotului este înclinată în față.
Dacă unghiul de fugă nu este reglat corect, direcția mașinii va fi greoaie, iar uzura anvelopelor vizibil crescută.
Unghiul de convergență se determină prin măsurarea distanței dintre partea anterioară și cea posterioară a roților de pe aceeași punte, atunci când privim autoturismul de sus. Unghiul de convergență influențează puternic uzura anvelopelor și comportamentul vehiculului în viraje.
Unghiul de înclinaţie transversală a axei pivotului este realizat de planul roţii şi axa transversală a pivotului. Acesta este responsabil de comportamentul maşinii la ieşirea din viraje.
Semnele defectelor de geometrie a roţilor sunt vizibile din perspectiva celor 4 unghiuri. Unghiul de cădere se referă la unghiul pe care îl face roata când este privită din faţă sau din spate. Astfel, suprafaţa anelopelor trebuie să fie cât mai mare în contact cu carosabilul pentru a evita o degradare pe partea exterioară sau interioară a anvelopelor. Singurul unghi care poate fi ajustat fără echipamente speciale este unghiul de convergenţă al roţilor. Acesta este realizat de diferenţa distanţei dintre partea anterioară şi partea posterioară a roţilor de pe aceeaşi osie.
Dacă maşina ta prezintă dereglări la unghiul de fugă, trebuie să ştii că acesta nu poate fi modificat, ci doar ameliorat prin schimbarea anumitor piese. Unghiul de fugă se referă la diferenţa dintre o dreaptă perpendiculară pe sol şi axul pivotului de rotaţie al roţii. Acest unghi conferă stabilitate la viteze mari. În cele din urmă, unghiul de înclinaţie transversală a axei pivotului este realizat de planul roţii şi axa transversală a pivotului. Acesta este responsabil de comportamentul maşinii la ieşirea din viraje.
Astfel, dacă maşina ta are tendinţa de a trage în lateral pe drum drept, anvelopele scârţâie la viteze mici sau prezintă o degradare inegală, este recomandată o vizită la un service specializat în reglarea geometriei roţilor. Chiar şi anvelopele off road de calitate superioară pot fi afectate de dereglarea geometriei roţilor, de aceea este indicat să le verifici constant.
Siguranța celor aflați în autoturism primează! Printre cele mai importante roluri pe care le are geometria corespunzătoare a roților mașinii este acela de a garanta siguranța pasagerilor și a celorlalți participanți la trafic. Acest aspect trebuie luat în considerare mai mult decât consumul de carburant sau confortul din timpul rulării. Motiv pentru care îți recomandăm ca întotdeauna să apelezi doar la service-uri specializate în astfel de intervenții, și niciodată să nu efectuezi reglajul lor acasă. Mai mult, îți recomandăm să faci o verificare și, dacă este cazul, o reglare a geometriei roților auto chiar și după schimbul anvelopelor (indiferent de situație: că montezi anvelope noi, sau faci schimbul sezonier de anvelope), pentru a te asigura că acestea au fost montate corect și nu reprezintă un pericol pentru siguranța ta și a celor din jur.
Geometria este o procedură specială care trebuie solicitată numai în următoarele cazuri:
Recomandat este ca verificarea și/sau reglarea geometriei să se facă doar de către service-uri specializate. Doar cu aparatură profesională se poate face o revizie corectă a roților, neinvazivă și rapidă, de aceea împreună cu un sistem computerizat de diagnosticare de ultimă generație, tehnicienii specializați de la Euromaster vor efectua toate calculele necesare și vor interveni în reglarea geometrică a direcției roților atunci când este cazul. Instrumentele cu tehnologie 3D reglează unghiurile nealiniate corespunzător respectând în același timp specificațiile originale ale producătorului pentru un anumit tip de vehicul.
Nu este însă de ajuns să se lucreze numai cu recomandările producătorilor, de aceea tehnicienii Euromaster sunt pregătiți și instruiți să înțeleagă unghiurile de reglare ale roților și ce reprezintă ele, în ceea ce privește manevrabilitatea, frânarea și uzura anvelopelor pentru ca mașina ta să ruleze perfect și fără incindente pe tot parcursul anului.
Programează-te online acum, pentru:
Pentru o cotație preț geometrie roți, te rugăm să completezi formularul: COTAȚIE PREȚ
Credem că te-ar putea interesa și articolul: Anvelopele de iarnă vs anvelopele de vară.