“A se consuma înainte de data …x” nu se va regăsi niciodată inscripționat pe flancul vreunei anvelope.
Anvelopele nu sunt bunuri perisabile, nu au un termen de valabilitate. Data de fabricație a anvelopei este determinată cu precizie (DOT), însă nu și data la care aceasta expiră. Practic, la achiziția anvelopelor, nu ne putem da seama care este data de “expirare”, nu se poate stabili cu precizie durata de viață a unei anvelope.
La fel ca multe alte părți componente ale unei mașini, anvelopele fac parte din categoria consumabilelor, iar odată cu trecerea timpului, performanțele acestora scad. Anvelopele sunt compuse din diferite tipuri de materiale și amestecuri de cauciuc, cu proprietăți esențiale pentru buna funcționare a acestora. Însă proprietățile lor evoluează diferit în funcție de timp, de depozitare și de utilizare.
O anvelopă întreținută corespunzător este o anvelopă cu o durată de viață mai lungă.
Iar durata de viață a unei anvelope depinde foarte mult de condițiile de depozitare, precum și de condițiile de exploatare la care o anvelopă este supusă de-a lungul duratei sale de viață.
Factorii ce pot determina deteriorarea rapidă a anvelopelor, sunt:
Euromaster vă recomandă să faceți o inspecție lunară a anvelopelor, verificând presiunea și uzura benzii de rulare, dacă prezintă uzuri specifice unei geometrii necorespunzătoare.
Pe durata depozitării, îmbătrânirea anvelopelor este cauzată de următorii factori:
Deoarece condițiile de depozitare și exploatare variază foarte mult, estimarea cu precizie a duratei de viață specifice a anvelopelor în funcție de vârsta calendaristică, nu este posibilă.
Anvelopele reprezintă elementul de contact dintre vehicul și suprafața carosabilului, de aceea, sunt exercitate forțe foarte mari asupra acestora. Dacă pe lângă acești factori de uzură se mai adaugă și un stil de condus incorect, durata de viață a anvelopelor, precum și performanțele acestora, se pot reduce semnificativ. Din fericire, comportamentul la volan poate fi îmbunătățit, prin evitarea următoarelor erori:
Atunci când nu conduceți cu regularitate, inactivitatea anvelopelor poate duce la putrezirea acestora. În consecință, riscul de producere a crăpăturilor cauzate de contact este unul mult mai mare. Crăpăturile determină scoaterea din uz a acelor anvelope.
Dacă mașina va sta nemișcată pentru o perioadă mare de timp, este important ca presiunea în anvelope să fie crescută. În caz contrar, pe suprafața benzii de rulare pot apărea în timp zone plate, ce pot cauza mișcarea în zig-zag a roții, în timpul condusului.
Frânarea bruscă, produsă de foarte multe ori în timpul condusului, contribuie la o uzură mult mai rapidă a benzii de frânare. Același lucru se întâmplă în cazul plecărilor bruște de pe loc. Frânarea lină și din timp, precum și utilizarea frânei de motor, pot preveni uzura prematură.
În cazul autoturismelor din categoria B, condusul acestora pe străzi cu multe gropi, sau pe terenuri denivelate, reprezintă factori de uzură accelerată a anvelopei. Mai mult decât atât, dacă amortizoarele sunt de slabă calitate, impactul produs de șocuri va afecta și mai mult structura și performanțele anvelopelor, cauzând chiar și spargerea acestora.
Echilibrarea rotilor trebuie realizată la aproximativ 15.000 km. Un posibil dezechilibru la nivelul acestora poate produce o uzură neregulată a benzilor de rulare, cu impact direct asupra calității condusului, dar și asupra nivelului de siguranță în trafic.
Va invităm să aflați mai multe despre geometria rotilor.
Anvelopele cu o presiune mai mică decât valoarea normală se uzează mult mai repede, fiind susceptibile astfel la supraîncălzire. Acest proces poate cauza reducerea nivelului de rezistență la uzură, precum și scăderea eficienței la frânare. Atunci când anvelopele pierd presiune, devin mai moi, motiv pentru care deplasarea în astfel de condiții cauzează un consum de combustibil mult mai ridicat.
Dacă anvelopele înregistrează un nivel de presiune peste limitele normale, se produce în timp îngustarea suprafeței de contact (partea centrală a benzii de rulare) cu solul și, în consecință, majorarea distanței necesare pentru frânare. Mai mult decât atât, expunerea la pietre, bucăți de lemn, borduri sau cioburi determină un risc de spargere mai mare.
Anvelopele de iarnă sunt concepute să reziste la temperaturi de cel mult 7°C, în timp ce anvelopele de vară se comportă foarte bine pe drum, atunci când valorile din termometre depășesc acest prag. Prin amânarea înlocuirii anvelopelor, odată cu schimbarea sezonului, se pot produc modificări ale proprietăților acestora, cu impact asupra duratei de viață.
Condusul cu o viteză prea mică poate contribui la creșterea nivelului de uzură, raportat la un anumit interval de timp. De asemenea, condusul la viteze prea mari cauzează supraîncălzirea anvelopelor, determinând deteriorarea mult mai rapidă a acestora. Mai mult decât atât, evitarea virajelor la viteze mari contribuie la creșterea duratei de viață.
Sfârșitul duratei de viață a anvelopelor se produce în mod normal atunci când înălțimea bandei de rulare atinge limita legală prevăzută. Aceasta se produce în perioade de timp foarte variate, în funcție de tipul utilizării. Prin urmare, este important ca noțiunile longevitate și vechime să nu fie confundate. Longevitate semnifică potențialul kilometric, pe când vechime - vârsta anvelopei.
După o perioadă de utilizare a anvelopelor, se recomandă ca acestea (inclusiv anvelopa de rezervă) să fie supuse unui control anual efectuat de un specialist în anvelope. De asemenea, vă recomandăm înlocuirea anvelopelor de peste 10 ani cu unele noi – chiar dacă anvelopele par apte de utilizare și nu au atins limita legală de uzură.
Răsfoiți catalogul de anvelope de vară aici: Catalog Anvelope Iarnă.
Citiți și articolul: Iarnă - anvelope de iarnă, vară - anvelope de vară.